Skip to main content

"Rrno vetëm për me tregue" - nje liber i mire per ndergjegjen tuaj!




Pasi shfletova mbi 700 faqe lexim të librit autobiografik ‘Rrno vetëm për me tregue’ nga At Zef Pllumi, ishte e pamundur ta mbyllja këtë përvojë pa shkruar disa nga përshtypjet që ky libër më la. Më duket se i bëri shumë mirë ndërgjegjes sime sepse historia e përshkruar në këto faqe është më se e fuqishme për të prekur ndërgjegjen e kujtdo që i do njerëzit dhe e do popullin në të cilën ka lindur dhe është rritur.
Së pari mendoj që ky libër duhet lexuar nga kushdo që nuk e njeh historinë e Shqipërisë komuniste (vitet 1945-1989) në veçanti ata që janë shumë patriotë dhe flasin për kohën e komunizmit si një kohë shumë të mirë për popullin tonë, sa edhe sot mund t’i dëgjosh me fjalë lartësuese mbi atë kohë të ‘lavdishme’.
Nëse je mbi 50 vjeç dhe ke lindur në Shqipëri, ky libër do të bëjë shumë mirë për të kujtuar atë kohë kur një njeri me emrin Enver Hoxha vendos të shpall Shqipërinë ateiste dhe të rris një brez njerëzish që nuk do të besonin në Zot dhe ta çoj këtë popull në një rrugë që asnjë komb nuk e ka zgjedhur deri më sot. Kohë kur ‘nëna’ nuk ishtë mëmëdheu por Partia, ku rreziku vinte nga njerëzit më të afërt dhe kur për një fjalë goje mund të internoheshe në kampet e riedukimit ( që për mua duken më të këqija se ato të përqëndrimit) sepse në to të vdisnin ngadalë, sepse donin që shpirti yt të vdiste para se trupi të të linte.
Një histori e jashtëzakonshme e një kleriku katolik si At Zef Pllumi vërtet më shtyu të mendojë edhe më thellë se sa e vështirë duhet të jetë për njerëzit në Shqipëri, të cilët kanë qenë pjese aktive e këtij sistemi shkatërrues, që vërtetë të besojnë në Zot kur përgjatë dekadave të tëra e kanë mohuar, e kanë shkatërruar besimin e të tjerëve dhe kanë prishur vendet e tyre të shenjta dhe të çmuara.
Historia tregon që Izraelit iu deshën 40 vjet në shkretëtirë që të çliroheshin nga pranga mendore e sistemit skllavopronar në të cilën u rritën në Egjipt edhe pse panë mrekullitë e Zotit nga qielli. Po shqiptarët që jetuan kohën e komunizmit, shumë prej tyre sot janë në moshën 50 se sipër por edhe më të rinjë se aq, që kanë përjetuar atë frymë mohuese të Krijuesit sot ecin nëpër qytetet dhe fshatrat e Shqipërisë dhe botës pa një ndjesi për pendesë ose aq më pak për keqardhje për ata që vuajtën në këtë sistem të pamëshirshëm, që u përpoq t’i fshinte nga toka.
Por ja, vepra e At Zefit është akoma gjallë, sepse tirani nuk arriti ta vriste këtë njeri të thjeshtë dhe të sinqertë që duhej patjetër të qëndronte gjallë, për të na treguar të vërtetën e hidhur të partisë komuniste dhe atyre që e ndoqën verbërisht një sistem djallëzor, pa pyetur se ku po i çonte.
            Në parathënie, thotë Ismail Kadareja,’Gjithë shoqëria shqiptare ka nevojë për këtë vepër..ata që e jetuan atë kohë ,e po aq, në mos më tepër, ata që nuk e kanë jetuar…të shtypurit , në mos më tepër, ata që shtypën të tjerët…për të ka nevojë ndërgjegja jonë.
Unë i përkas atyre që nuk jetuan në Shqipëri në ato kohë por erdha në kohën pas rënies së komunizmit dhe kjo vepër më bëri të njoh hidhësinë e një sistemi që duhen dekada për ta fshirë dhe kjo vetëm tek ata që lejojnë Perëndinë e së vërtetës t’i çlirojë përmes faljes dhe pendimit të vërtetë.
Libri është një jetë-rrëfim në tre pjesë, kohë burgu pastaj lirie e shkurtër dhe burg prap. Sikur nuk mjaftoi vuajtja e parë, por duket se vuajtja dhe një hir i fshehur e shoqërojnë at Zefin nga burgu në burg, nga kampi në kamp. Nuk e kisha idenë sa shumë vepra në Shqipëri ishin ndërtuar nga të burgosurit. Jo vetëm që janë dënuar padrejtësisht por edhe shfrytëzuar për dekada të tëra, dhe në fund vrarë sikur diçka e pavlerë.
Historia fillon me vitin 1944, edhe pse partia komuniste në Shqipëri ishte formuar që në vitin 1941 dhe kishte filluar infiltrimin me propagandën e tyre tek masat në vend. Autori nuk frenon fare në identifikimin e Enver Hoxhës me emrin tiran gjaksor. Si duket e ka njohur natyrën e këtij më thellë se shumë prej shqiptarëve të tjerë, sepse fati e bëri që në burgjet ku kaloi një pjesë kaq të gjatë të jetës së tij, ta përjetonte me mish e me shpirt tiraninë e këtij njeriu përmes vartësve të tij që i kishte kudo. E të mos themi sa herë është detyruar, nga dy orë çdo ditë, t’i dëgjojë të lexuara veprat e tij në burg. Dhe e gjithë kjo si metodë e riedukimit të të burgosurve! Ky riedukim mund të ketë sjellë në mëndjet e të burgosurve vetëm urrejtje edhe më të madhe për autorin e këtyre veprave, që pas rënies së komunizmit përdoreshin për të mbështjellë byrekët e ngrohtë të lagjes.
            Fillimi i librit përshkruan jetën e shërbestarëve të klerit në shërbimet e tyre si dhe jetën e popullit në vitet e para të pasluftës, ndikimin e partisë komuniste të diktatorit Tito si dhe vendosja e yllit në flamurin kombëtar qysh në fillim. Kisha katolike ishte në kopshtin e Gethsemanit – thotë autori. Duket se njerëzit e Zotit e nuhatën erën e një sistemi që kudo në botë ka shkaktuar kaq vuajtje dhe vrasje. Shumë shpejt gjërat filluan të ndryshojnë për të keq dhe vet autori thotë që një paralizë e përgjithshme i ra jetës normale (fq.23)
Libri përmban emra njerëzish të cilët vriten nga sistemi, torturohen dhe disa vrasin veten vetëm për të mos rënë në duar të pushtetit të lig. Ajo që më befason më shumë është kujtesa e qartë e njerëzve, tipareve, zakoneve të ndryshme të trevave në veriun e Shqipërisë me një saktësi dhe çiltërsi që të bën të ndjehesh sikur po prek në realitet njerëzit dhe po takohesh me ta drejtëpërdrejtë. Ndoshta edhe rrëfimi i thjeshtë dhe tejet transparent i At Zefit i bën historitë aq të prekshme.
Një pjesë tjetër e librit tregon për edukimin e etërve katolik, që tregon për një pasuri intelektuale që ishte e rrezikshme për pushtetin e asaj kohe, siç ndodh edhe sot në sisteme të prapambetura post-komuniste. Dituria dhe shkollimi i vërtetë është një rrezik i madh për budallain dhe injorantin, në veçanti nëse ata janë në pozita udhëheqësie. Një nga etërit që përmendet, At Pali, i cili sipas autorit ishte një arkiv i vërtet (fq.42) i thotë në një vend:” Fra Zef, politika është politikë! Të gjithë ujqit, çakajt, qentë, dhelpnat, orlat, etje. janë  në një mendje që të mbytet cjapi, por ngatërrohen mandej mes vedit se kush ta hajë, kush ta marrë copën ma të majme. Përfitimi e lavdia zakonisht i mbeten dikuj tjetër.”(fq.43). Duket sikur nuk ka ndryshuar gjë në vendin e shqiponjave!
Nuk e di sa shumë paragrafe kam nënvizuar në këtë libër dhe nuk i përmend të gjitha këtu por urtësia e njerëzve të thjeshtë të veriut të Shqipërisë dhe disa nga zakonet dhe traditat e mbrojtjes së dinjitetit njerëzor më bën të mburrem që vij nga një komb i tillë dhe që flas një gjuhë kaq të vjetër dhe të pasur. Dialekti i At Zefit më ktheu në fëmijërinë time në Kosovë, me disa nga shprehjet që nuk i dëgjoj fare sot në të përditshmen time ne Tiranë.
Kur lexoj një mendim të autorit mbi qeverisjen më jep përshtypjen sikur jemi në Shqipërinë e 2018-tës. Ai shkruan:’Koncepti oriental i qeverisjes jep ato fuqi të cilat, mund thomi , në një farë mënyre, nuk i ka mbajtë për vedi as Zoti- Krijues. Në mëndjet e ktyne sundimtarëve nuk kanë vend as për të drejtat njerzore, as mendimi i lirë. Këta supozojnë se me marrjen e pushtetit në dorë, u jepet e drejta e pronësisë mbi pasunitë, veprimet, mendimet, jetën e secilit nënshtetas.’(fq.61) Duket sikur ky koncept oriental është akoma gjallë në trevat tona pavarësishtë rënies së komunizmit.
Shumë shpejt fillojnë martirët e parë emrat e të cilëve janë shumë të shpeshtë në familjet e krishtera, si Gjoni, Danjel, Mark, Gjergj, Fran etj. Ata ishin trima. Vdiqën duke thënë: Rroftë Krishti. Pyes veten ata vrasës që i pushkatuan sesi janë ndjerë kur kanë dëgjuar këto fjalë. Është e pamundur të mos ngelej përgjithmonë thirrja e tillë në ndërgjegjen e tyre të korruptuar. Për lexuesin mund të jenë thjesht emra në një faqe libri por për ata që jetuan me ta, ishin njerëz prej mishi dhe gjaku, vëllezër dhe djem të një familje të vërtetë shqiptare që përjetuan hidhësinë e komunizmit që në vitet e para të pasluftës.   Kurbani i asaj kohe ishte kleri katolik dhe intelegjenca, edhe pse, dëshmia e burgjeve ku autori kaloi një pjesë të madhe të jetës së tij, tregon se aty kishte edhe myslimanë, bektashinjë dhe vetë ish-komunistë që për shkak se nuk ndoqën direktivat e tiranit përfunduan edhe vet në rrjetën e marimangës që ndërtuan.
            Kur arrestojnë për herë të parë autorin është një skenë ku një fshatar qëndron aty pranë dhe ndërsa komunistët i lidhin duart pas shpine, këtij katundari i shkojnë lotët në faqe. Kjo tregon një nga shumë skenat e prekshme të historisë ku njerëz të thjeshtë por fisnik ndjejnë dhembshuri në situata të tilla ndaj bashkëkombasve të tyre që dënohen padrejtësisht nga një sistem i sëmurë. Autori nuk kursen përshkrimin e vuajtjeve personale dhe të atyre që i ka shikuar vetë në burgje dhe vende torturash.  Disa histori besoj do të ngeleshin përjetësisht të fshehura po të mos kishte mbijetuar At Zef Pllumi nga këto tortura. Prandaj edhe leximi i këtij libri ka rëndësi për çdo shqiptar që kjo gjë të mos përsëritet më kurrë dhe kjo mendësi të mos mbizotërojë në shoqërinë tonë.

Libër i pasur me shumë histori dhe mendime fisnike që i mungojnë shoqërisë sonë dhe në veçanti vendeve në Ballkan, që janë plot me mendësi që rrjedh nga sistemi i dështuar komunist. Burgimet me vite të tëra të njerëzve të pafajshëm dhe puna e detyrueshme ishin një nga mënyrat sesi pushteti shuajti jetët e shumë klerikëve dhe të panënshtruarve të asaj kohë. Dëshmitë e tyre për mua janë të barabarta me heroizëm sepse shumë prej tyre nuk mohuan atë që besuan me gjithë shpirt. Aty shikojmë sesi klerikët falin tradhëtarët para pushkatimit, rasti i At Mate Prendushi kur i thotë D. Ndoc Sahatçisë: - Dom Ndoc, un jam tue të falë me gjithë zemër për të gjitha shpifjet që ke ba kundra meje dhe të tjerve..(fq 159). Më kujton frymën që ishte tek Stefani para se të gurëzohej nga turma që nuk njihte Zotin Jezus tek Veprat e Apostujve (Veprat 7:54-8:3), martiri i parë i krishterë që fali vrasësit para vdekjes. Përshkrimi i detajuar i burgjeve, i njerëzve në të, i veprimeve të punonjësve në to, të akuzuesve dhe njerëzve të sigurimit të jep përshtypjen e një trilleri të mirëshkruar dhe jo të një realiteti që dikush e ka jetuar në të vërtetë. E aq më tepër kur e di se është e vërtetë, se çfarë disa shqiptarë i kanë bërë bashkëkombasve të tyre, të shtynë që të lutesh për këto njerëz, këta torturues që të gjejnë vërtetë vend të pendohen për të zezat që kanë bërë.

Disa prej këtyre njerëzve mund të jenë gjallë edhe sot në Shqipëri ose jashtë saj, mund të kenë ndërtuar familje dhe rritur fëmijë me këtë lloj frymë të keqe të urrejtjes ndaj mendimit të lirë dhe ndryshe. Nuk imagjinoj dot sesi këta torturues, pasi të kenë vrarë dhe munduar kaq shumë njerëz të pafajshëm nëpër burgjet dhe kampet e punës së detyruar, të jenë kthyer në shtëpi dhe të kenë edukuar fëmijët e tyre në dashuri ose të kenë treguar dashuri ndaj familjarëve të tjerë pas gjithë kësaj. Është plotësisht e pamundur të ketë ndodhur sepse çfarë ka zemra, del nga goja dhe ajo çfarë del nga goja e tyre në këtë libër është çnjerëzore dhe At Zefi arrin ta përshkruajë përmes vuajtjeve personale të keqen që përjetoi. Por të mos harrojmë origjinën e këtyre veprimeve, ato kishin një qendër prej nga vinin, nje ideator, dhe shpërndaheshin dhe merrnin kontroll mbi gjithë Shqipërinë duke e shndërruar këtë vend një burg për banorët e saj dhe një vend ku frika dhe nënshtrimi i pavullnetshëm ishin si bukë me djath.

Kur flet për punën e detyrueshme, në një brigadë me 29 priftërinj në një breg të Shkumbinit tregon me detaje: Dheu gërmohej me kazma dhe lopata, transportohej me karroca druni dore: karrocat ishin punue si ato ma primitivet e historisë se njerzimit: me rrotë drunit, peshonte më shumë karroca sesa dheu që hidhej mbrendë. Policët aty me shkop, sa herë që pengohej trafiku, sillshin mbi shpina njerzish të kthyem në kafshë pune. Vetëm në atë moment e kuptova kjartë si ishin punue piramidat e Egjiptit…njeriu nuk ishte ma njeri, por vetëm një mjet prodhimi. Vetëm atëherë e vërtetova në jetë marksizëm- leninizmin stalinian. Stalini ka thënë- kështu përsëriste Enveri- se njeriu është kapitali më i çmuar, pra nuk është njeri, por një kapital në dorë të njanit për të cilin duhet të pyesim: a është ky njeri?’ (fq 186)

             Kur përshkruan një nga kampet, thotë që përbërja e njërëzve aty ishte me “inxhinjera e profesora, ekonomista e ish-ministra, priftën katolikë, shkrimtarë e studenta”.(fq.211) është e vërtetë që njerëzit që ishin jashtë burgjeve nuk e kishin idenë se çfarë bëhej brenda burgjeve dhe vujatjet e njerëzve në to. Kur doli për herë të parë nga burgu dhe shkoi në një shtëpi Korçare thotë se aty përjetoi pritjen më të mirë në jetë, te familja e Gaqo X (sepse mbiemrin nuk ua mësoi dot, sepse ishte mik i mikut në burg). Këta e pritën me një dashuri ungjillore (fq 243). Edhe në mes vuajtjesh Perëndia u shfaq në raste të caktuara për të ngrohur zemrën e përvuajtur të autorit.

Herën e parë kur u lirua nga burgu dhe u kthye ne shtëpi për të takuar familjen, jeta e tij ishte e rrezikuar. Duke mos dashur që familja e tij të vuaje për shkak të tij vendos të kthehet nga Shëngjini në Shkodër ku  kishin ngelur vetëm 4- 5 fretën, të cilët u çuditën që At Zefi do të kthehej sërish tek ata. Aty At Marini që ishte përgjegjësi në kuvend, i thotë të kthehet në katund sërish por At Zefi këmbëngul që është më i sigurt në qytet sesa në fshat. At Marini këtu inkurajon autorin që duhet të “rrnojë vetëm për me tregue”,(fa 253) gjë që  në fakt edhe ndodhi sepse ne sot e kemi dëshminë e shkruar të tij.

Ka shumë gjëra të tjera interesante në fletët e këtij libri, i cili përmban një mesazh sensibilizues për ata që nuk e njohin mirë vuajtjet e atyre që nuk përqafuan sistemin anti-Zot, anti- drejtësi të komunizmit. Në Gjermaninë e pasluftës ishte një proces që quhej denazifikimi. Denazifikimi është një term që përdoret për të përshkruar përpjekjet e forcave Aleate për të larguar anëtarët aktiv të Partise Nacionaliste (Naziste) Socialiste nga zyrat publike dhe pozitave me ndikim në Gjermani pas Luftës së Dytë botërore. Kjo sepse njerëz të tillë me një mendësi të shpërlarë nga politika naziste nuk duhet të kishin të drejtën të drejtonin popullin në fazën e lirësë së pasluftës.

Po a nuk duhet të kishte një proces të tillë dekomunizmi ku figurat e përfshira në sistemin drejtues komunist të mos ishin në postet drejtuese në vendet post-komuniste? A nuk janë pikërisht ata që ishin në pushtet komunist( si dhe fëmijët e tyre) ata që kishin lidhjet e duhura pas rënies së sistemit, dhe hyrjen në financat e shtetit dhe pasuritë me të cilat shumë shpejt mund të ngriheshin në pushtet?

Tani 50 vjet pas ditës së kobshme të shpalljes së Shqipërisë ateiste, ky libër aq më shumë duhet lexuar dhe studiuar për hir të ndërgjegjes personale dhe kolektive shqiptare. Por filmat komunist shqiptarë, shumë prej të cilëve të projektuar enkas për të indoktrinuar mendësinë e turmave për të mirat e partisë, vijojnë ende të hyjnë në mendësinë dhe ndërgjegjen e brezave të rinj shqiptarë nga media shqiptare. Prandaj mendoj që një lexim i kësaj vepre do të demaskonte një pjesë të madhe të fytyrës së vërtetë të propagandës famëkeqe të asaj kohe dhe do të nxirrte në pah një hije tjetër të komunizmit në Shqipëri.

Në fund po e mbyll me një pasazh nga pjesa e dytë e librit, ku në një mbledhje tek shkolla është një diskutim midis përfaqësuesit të Frontit dhe popullit të thjeshtë. Në diskutim e sipër një burrë flet dhe pyet përfqësuesin:
-Kush e ka qitë këtë dije se nuk ka Zot? –
-Marksi.
-Po ky Marksi prej cilit vend ish, shqiptar?
- Nuk ish shqiptar, por gjerman.
-Gjerman?..Po librat e vet, shqip i ka shkrue?
-Jo,jo. Shkrue i ka gjermanisht, por na i kemi përkthye shqip.
- Mbasi i ka shkrue gjermanisht, sigurisht që gjermanët i kanë lexue e pse nuk e kanë marrë këtë dije të tij gjermanët por e kemi marrë na!
-Gjermanët janë kapitalista e nuk u pëlqen Marksi, prandaj ata e mbajnë fenë, se duen kapitalizmin.
-Mirë, more shok, po gjermanët janë që dijnë me ba gjithshka: makinat e avionat që kishin ata nuk i ka pasë kush në botë, pra janë të dijtun e na që nuk dijmë ende me punue njekët kuti duhanit, na duem me i dhanë mend botës !(fq.458)

Histori të tilla gjeni në fletët e këtij libri. Njerëzit e përshkruar aty do t’ju bëjnë të qani, të qeshni, të ndjeni keqardhje dhe ndoshta edhe urrejtje ndaj atyre veprave që u bënë ndaj shqiptarëve të pafajshmëm. Lexojeni për ndërgjegjen tuaj- do t’ju bëj mirë pa diskutim!
 ______________________________________________________________________________




Libri: Rrno vetëm për me tregue
Autor: At Zef Pllumi
Botues “Hylli i Dritës”
Shtepia Botuese 55
ISBN 99943-799-8-4
CMIMI 2100 leke

 


Popular posts from this blog

Kujdes çfarë dëgjoni!

Secili prej nesh këto ditë për shkak të karantinës duket se jemi të detyruar në një mënyrë ose tjetër të mendojmë se si do ta përdorim gjithë atë kohë që e kemi në dispozicion. Kjo përfshin shumë njerëz të cilët janë brenda shtëpive të tyre dhe ndoshta nuk e ushtrojnë dot profesionin nga shtëpia. Në po të njëjtin grup janë edhe ata të papunë dhe të rinj që  tani kanë më shumë kohë në dispozicion për të harxhuar. Por çfarë ndodh me njeriun i cili është i mbyllur brenda për një kohë të gjatë. Ai/ajo do të shikojë për mënyra për të dalë jashtë ambientit ku ndodhet. Dhe nëse jeton në një pallat, ku mundësia për pak ajër mund të jetë ballkoni, atëherë ngelet që çdo gjë mediatike mund të na tundoj si një der ë për të dalë jasht ë . Kjo është dalja me e shpejtë nga realiteti dhe celularët, tabletat, televizori dhe kompjuteri duken si mundësitë më të shpejta për k ët ë gj ë. Por në vend që të marrim ajër të pastër ose të pushojmë sytë nga bukuria e krijimit, bota virtuale nuk m

Skllaveria e diteve te sotme dhe Shabati Biblik

" Do të punosh gjashtë ditë dhe gjatë këtyre ditëve do të bësh çdo punë tënden, ‎por dita e shtatë është e shtuna, e shenjtë për Zotin, Perëndinë tënd; nuk do të bësh gjatë kësaj dite ASNJË punë, as ti, as biri yt, as bija jote, as shërbëtori, as shërbëtorja...asnjë nga kafshët e tua...me qëllim që....të çlodhen si ti.  Ligji i Përtërirë 5:13-15 ‎Të punosh çdo ditë, siç ndodh në shumë biznese shqiptare është modeli skllavërues i kohës së lashtë të Egjiptit. Kjo kulturë e pangopësisë ndaj lekut përpiqet të hyjë në bashkësinë e shenjtë të shenjtorëve, e maskuar si "sakrificë për Zotin" por duhet kujtuar sërish që Perëndia asnjëherë nuk e shkel Fjalën e Tij. ‎Çlodhja jote është po aq e rëndësishme sa edhe puna që bën. A nuk po përparojnë spitalet dhe klinikat në vendin tonë pikërisht nga kjo murtajë që është në mes nesh, kjo e punuar nga e hëna deri të dielë, që privon shqiptarët nga çlodhja kaq e nevojshme, dhe nga koha me familjet dhe fëmijët e tyre, që

Jezusi dhe Jerusalemi

'Jerusalem...që i vret profetët dhe i vret me gurë ata që të janë dërguar! Sa herë kam dashur t’i mbledh bijtë e tu ashtu si i mbledh klloçka zogjtë e vet nën krahë, por ju nuk deshët !' Mateu 23:37 ‎Pushteti më i madh që njeriu ka në dorë është vullneti i tij personal. Ti e ke, unë e kam, të gjithë njerëzit e kanë një të tillë. Në fakt është një dhuratë nga vet Perëndia që, nëse përdoret siç duhet, na ndihmon të kalojmë përjetësinë me Të. Por është aq i rrezikshëm gjithashtu, nëse e përdorim gabimisht, sepse mund të na çoj drejtpërdrejt në Ferr! ‎Këtë vullnet të lirë njerëzit e kanë përdorur për të mirën e të tjerëve ose për skllavërimin e tyre. Mbi këtë vullnet të lirë nuk ka pushtet askush përveç teje për ta përdorur për të mirën më të lartë. Je ti ai ose ajo që vendos mënyrën sesi e përdor atë. Vendimet që ti i merr me vullnetin tënd të lirë ndikojnë jo vetëm tek ti por edhe tek partneri yt jetësor, tek fëmijët e tu, tek familja jote e gjërë, komuniteti yt si